PERJUANGAN

Bismillahirrahmanirrahim.

Perjuangan, suatu usaha yang murni…namun untuk mencapai matlamatnya, pelbagai dugaan dan cabaran harus ditempuhi. Pahit manis mengisi ruang hati… apakah kesudahannya nanti… hanya Dia yang Maha Mengerti.

Umat islam itu bersaudara… maka damaikanlah antara mereka yang bersengketa… baik dalam urusan agama mahupun dunia. Terkilan hati, bila ada dikalangan umat islam sendiri yang memandang remeh akan perkara ini. Sehinggakan hanya disebabkan hal yang kecil boleh menyebabkan persengketaan yang besar. Apakah sudah hilang nilai kemanusiaan dalam diri insan zaman ini? 

Ada segelintir umat islam yang mencari Tuhan di saat menghadapi kesulitan sahaja. Dan lebih menyedihkan bila Tuhan itu dijadikan tempat bergantung hanya untuk seketika cuma. Apakah mereka ini hendak bermain-main dengan Yang Maha Berkuasa? Tak takutkah dengan hukuman-Nya yang datang tanpa diduga?... Sangat menyedihkan realiti umat masa kini… tak sanggup untuk berhadapan dengannya… tak sanggup pula untuk menghadapi dugaan ini sendiri… memang besar peranan seorang da’ie tika ini… untuk memancarkan kembali cahaya islam di muka bumi. 

Perjalanan dakwah memang sukar untuk diharungi. Terdetik di hati ini, mengenang kembali perjalanan dakwah kekasih Allah yang tercinta, betapa tabahnya baginda menghadapi segala tohmahan dan hinaan orang yang menentang. Jika dibandingkan dengan usaha yang tak seberapa ini terlalu banyak bezanya menunjukkan bahawa masih kurang iman di dada. Masih banyak yang perlu dipelajari, masih banyak ilmu yang perlu dicari. Namun yang lebih penting adalah mengamalkan segala ilmu yang dimiliki. Mudah-mudahan Allah membimbing kita menjadi hamba-Nya yang bertaqwa. Amin Ya Rabb.

No comments:

Post a Comment