Dugaan Menuntut Ilmu

Bismillahirrahmanirrahim.

Perjalanan menuntut ilmu memang sukar diduga. Tujuannya jelas baik, namun kadangkala hati ini keliru untuk menurut. Bukan kerana mendiskriminasi ilmu itu sendiri...tapi kadangkala perlu bergelut dengan kehendak nafsu yang mengajak kepada mazmumah. Sukarnya menguruskan hati...tersilap cara, rosaklah peribadi. Jika dibiarkan pasti bisa mematikan hati...saat itu umpama diri telah mati sebelum ajal.

Ya, niat itu yang utama...niat kerana Allah, maka segalanya akan menjadi mudah dan dianggap ibadah. Namun, dek fikiran yang bercelaru dan hati yang berkecamuk, mengganggu konsentrasi untuk meluruskan niat dan hati kepada Tuhan. Inilah petanda diri ini semakin lalai mengingatiNya. Terasa buntu untuk memutuskan walau hanya perkara yang kecil. Jelas, aku semakin leka dengan dunia dan kehidupan....ampunkan aku ya Tuhan. 

Wahai diri, kembalilah kepada pemilik dirimu...kerana hanya Dia yang miliki penawar bagi keracunan di hatimu. Semakin kosong hidupmuitu, petanda kau semakin meminggir dariNya. Mendekatlah kepada Dia agar hidupmu kembali bererti. Bukankah kau pernah merasai peritnya bersekedudukan dengan dunia...hingga kau memilih jalan yang membawa dirimu kepada agama...lalu kau miliki ketenangan di jalan itu? Namun kini, mengapa kau membiarkan hatimu terdera lagi? Apakah kau tega menyakiti hatimu sendiri? Ambillah iktibar dari kisah semalam...aku khuatir, andai kau terus menurutkan kehendakmu...bimbang masih adakah 'esok' untukmu? Beringatlah! Kau takkan mampu mengharungi hidup ini sendirian...kau hanya insan kerdil yang keji dan hina andai kau tidak beriman. Kepada Allahlah kita menyerah diri dan hati agar terus menjadi hamba yang taat dan patuh. 


Ya Ilahi, terangi jalanku dengan cahaya kasihMu. 
Bantulah aku memperbaiki kesalahanku, 
Agar kesilapan yang sama tidak berulang kembali, 
Sungguh perjalanan ini masih kabur, 
Terhijab oleh dosa dan noda yang keji. 

Ya Halim, 
Berilah daku bimbingan, 
Keluarkan daku dari kebingungan yang menyesatkan 
Agar dikesudahanku...hasanah yang diperoleh 
Pimpini hidupku, Ya Hadi

2 comments: