Imtihan dan Ibtila'

Bismillahirrahairrahim.

Bulan ini bulan imtihan akhir bagi semester ini. Semester pertama ana di UKM ini. Alhamdulillah, masuk hari ini dah tiga paper selamat diduduki. Hasilnya, mudah-mudahan tidak mengecewakan. Saat ini hanya mampu bertawakal dan berserah kepada Dia yang selayaknya.

Tiga kali berada di dalam dewan exam, bermacam-macam gelagat dapat diperhati. Bersemangatnya mereka menjawab soalan-soalan yang dikemukakan. Ada yang kelihatan tenang, ada yang berkerut-kerut dahi mengingat semula apa yang diulangkaji sebelum ini, masing-masing dengan gaya tersendiri. Diri ini? Berlegar-legar minda ini di sekeliling dewan memikirkan jawapan bagi setiap soalan yang tidak dapat dijawab. Ditambah dengan kesejukan dewan yang semakin membeku, khuatir akal pula semakin kaku. Secepat mungkin point penting dicari dan dianalisis di dalam minda. Ya Hakim...berikanlah aku al-hikmah tika ini.

Melihatkan kesungguhan mereka, terfikir sendiri...satu semester yang telah dilalui ini, lebih banyak main dari belajar. Jika dibandingkan dengan mereka, pastinya jauh sekali perbezaan yang wujud. Langsung tiada kesungguhan...menjalani kehidupan tanpa sepenuh penghayatan. Di kala mereka semakin membara semangat untuk berjuang di lubuk ilmu ini, diri ini terasa lemah untuk berpijak. Ditambah dengan kekangan waktu mentelaah pelajaran kerana study last minute, membuatkan fikiran semakin bercelaru. Apa yang dibaca tak lekat di kotak fikiran....fikiran ini melayang-layang kembara jauh entah ke mana.... Astaghfirullah al-’azhim, ungkapan inilah yang terbit dibibir tatkala tersedar dari lamunan yang mengasyikkan. Mujurlah ada teman-teman yang ajak berbincang, sekurang-kurangnya ada idea yang dikembangkan. Pengasihnya Tuhan, di kala diri masih leka dan tak berdaya, dihulurkannya pertolongan untuk memahamkan ilmu.

Ya Allah, betapa aku ini hambaMu yang tidak tahu bersyukur. Nikmat yang Kau beri, pengkhianatan yang kubalasi. Diriku lalai dan leka seolah-olah hidup ini untuk selamanya. Aku memikirkan tentang dunia sehingga lupa memikirkan akhirat. Ampunkan dosaku ya Allah...tak sanggup untuk aku teruskan semua ini. CintaMu yang kudambakan, tapi amalku seolah memburu cinta duniawi. Pimpinlah aku ya Hadi, aku lemah di arus ini.

Terkenang zaman belajar STAM dulu, bersemangatnya belajar tika itu. Semangat yang bukan biasa-biasa. Dalam hati dan jiwa hanya inginkan ilmu yang diberkati dan diredhai. Pengurusan masa sangat teratur, penjagaan diri amat teliti. Apa-apa yang boleh menjejaskan dan menghalang penerimaan ilmu ke dalam jiwa diambil peduli walau sekecil perkara sekalipun. Natijahnya hanya diri yang merasai...setahun yang dilalui bermacam-macam ilmu yang dipelajari baik yang termaktub dalam silibus pengajian apatah lagi diluar silibus iaitu ilmu kehidupan. Tersemat kenangan indah itu dihati hingga kini. Tapi kenapa semangat itu tiada di sini? Di sana aku membina diri sendirian. Di sini mungkin berteman tapi hakikatnya tetap sendirian. Semangat ini mula luntur dari hari ke hari. Bimbang ia merebak dan menjadi semakin parah. Apa yang harus dilakukan? Pasti ada jalan keluarnya. Mungkin kerana ada tuntutan jiwa yang diabaikan sehingga mereka semua anggota bangun memberontak untuk tidak menunaikan kehendak diri. Wahai diri, maaf kerana tidak menjaga kalian dengan baik. Kalian adalah amanah Allah terhadapku. Elok penjagaannya maka eloklah hasilnya... aku terlupa bahawa nafsu sentiasa mengintai untuk menggoda kalian melakukan hal yang bertentangan dengan kehendak Tuhan. Maafkan aku, kadangkala kealpaanku membuat aku hilang ingatan... sedarkanlah aku agar kita tidak terjebak dalam perangkap nafsu. Aku merasa lemah tanpa kesungguhan dari kalian. Kita sama-sama menuju Tuhan, sama-samalah kita ingat-meingati. Mudah-mudahan kesatuan kita bertambah kuat dan teguh.

Mengenang semua itu, rasa ingin kembali ke sana semula. Mengutip kenangan-kenangan yang ditinggalkan. Bertemu ustaz-ustaz yang pernah mendidik, manalah tahu berkat jumpa tok guru ni, kesulitan dan kerunsingan yang melanda jiwa terungkai semula. Tapi kesempatan tidak mengizinkan, tiada ruang untuk menuju ke sana. Hanya doa yang menjadi wasilahnya. Mudah-mudahan hati yang keras ini dihidupkan kembali dan diteguhkan di atas jalanNya. Ya Allah Ya Rahim....tuntunlah aku ke jalan yang Kau redhai, kuatkanlah diriku menghadapi ujianMu. Pimpinlah aku dalam rahmat dan kasih-sayangMu. Amin ya Rabb.

No comments:

Post a Comment