Ketentuan Milik Allah

Bismillahirrahmanirrahim.

Kebelakangan ini kerap mendengar keluhan dari insan sekeliling. Masing-masing meluahkan rasa tidak puas hati terhadap nasib yang diterima. Ada yang menyuarakan rasa kecewa, geram, marah dan bermacam-macam lagi ekspresi yang mempamerkan rasa tidak senang. Semuanya hanya kerana satu perkara iaitu apa yang diinginkan tidak tercapai.

Siapa yang bersalah dalam hal ini? Pihak yang membuat keputusan atau pihak yang menerima hasil keputusan? Nasihat ana, berhati-hatilah dengan soalan sebegini.... kadangkala terlalu kecewa membuatkan kita bertutur mengikut emosi yang hakikatnya dipimpin oleh nafsu ketika itu. Jangankan orang awam, mereka yang mempelajari ilmu agama juga tidak terlepas dari ujian ini.

Di mana silapnya? Hakikatnya tidak ada yang silap! Tidak ada yang salah! Tapi semuanya benar belaka... Tidak semua yang kita inginkan akan kita peroleh, namun segala yang kita peroleh sama ada kita inginkan atau tidak adalah terbaik buat kita. Bila kita mula menyoal tentang nasib, kita sebenarnya mempertikaikan tentang takdir. Dan apabila takdir Allah dipertikai, ketahuilah hakikatnya kita telah mula hilang keyakinan terhadap Allah Yang Maha Esa lagi Maha Kuasa. Inilah perkaitan yang tidak kita sedari. Inilah laluan halus yang dinanti oleh syaitan untuk menyesatkan anak adam. Ini bukan perkara biasa, tapi ini soal iman, ini soal akidah.

"Usaha sudah sehabis daya, tapi keputusan mengecewakan. Kalaulah saya tahu, saya tak payah berusahapun takpe"

"Orang lain yang tak layak pun boleh dapat, aku yang cukup syarat kelayakan kenapa tak dapat?"

Apabila ungkapan begini terlintas difikiran kita, ingatlah manusia hanya mampu merancang tetapi takdir dan ketentuan tetap di tangan Tuhan. Kerana Dia ingin melihat siapakah hamba-Nya yang ikhlas mencintai-Nya, siapakah hamba-Nya yang redha dengan ketentuan-Nya, siapakah hamba-Nya yang sabar menyusuri jalan-Nya dan siapakah hamba-Nya yang benar-benar beriman kepada-Nya. Jangan terpedaya dengan hasutan syaitan yang memujuk. Adakah yang lebih bijak mengatur selain Allah? Fahamilah, ini soal rezeki, dan rezeki setiap orang tidak sama. Maka, mengapa jika kita diberikan rezeki kita mengeluh dan mencemuh? Lagi pula ianya kurniaan Allah? Jangan kita menjadi biadap terhadap Tuhan, khuatir kemurkaan-Nya pula yang bertandang. Sebaliknya, jadilah hamba yang bersyukur, agar iman kan subur.

Fitrahnya, sifat hamba itu memang suka mengeluh tetapi biarlah keluhan itu tepat pada jalannya. Mengeluh pada insan, hanya memanjangkan kesedihan. Sesungguhnya Allah-lah yang layak mendengar keluhan para hamba-Nya. Di samping-Nya juga ada jawapannya. Yakinlah bahawa segala takdir-Nya berhikmah.

"saya terima semua ni dan saya tau ada hikmah disebaliknya tapi sampai sekarang saya masih tak nampak lagi hikmahnya"

Kadangkala kita tidak sedar bahawa kita sering memaksa Tuhan. Kita meminta itu dan ini tapi kita lupa untuk menunaikan hak Allah. Hikmah itu ada, tapi mata hati kita yang kotor kerana dosa-dosa telah menghijabnya. Bersihkanlah kotoran itu agar hikmah itu bisa disingkap dan dilihat. Itulah antara hak Allah yang mesti dipenuhi kerana hati itu milik Allah dan mensucikannya adalah hak Allah yang perlu kita laksanakan. Ketahuilah, berjayanya melihat hikmah itu sesuatu yang sangat indah dan suatu berita yang menggembirakan. Bagai kecewa semalam tidak pernah dirasa dan diderita. Berusahalah menyelami lautan hidup ini sedalamnya, carilah apa yang masih tersimpan dan yang masih belum disingkap. Syukurlah atas kesedihan, kerana ia bisa memanjangkan sujudmu kepada Tuhan. Berlapang dadalah dalam mengharungi segala kemungkinan kelak kita akan sampai kepada hakikat sebuah kehidupan.

Wallahua’alam.

No comments:

Post a Comment