Jalan Syaitan Menyelinap Hati Anak Adam

1. Dari sifat rakus dan jahat sangka, maka aku lawan dgn kepercayaan pada janji Allah Qanaah, dan utk memperkuatkan perlawanan itu aku berpegang pd kitab Allah dlm ayat yg bermaksud; "Tiada suatu pun melata di bumi ini melainkan dijamin oleh Allah rezekinya". Maka dgn itu aku patahkan ia.


2. Dari panjang angan-angan, lamunan, maka aku hadapi dgn ingat pd datangnya maut dgn tiba-tiba bersendikan ayat Allah yg bermaksud; " Tiada satu jawapan yg mengetahui di mana ia akan mati". Maka dgn itu dapat mematahkan tipuannya.


3. Dari keinginan istirehat dan nikmat, maka aku hadapi dgn mengingati hilangnya nikmat dan beratnya hisab, bersandarkan ayat Allah yg bermaksud; "Biarkan mereka makan dan bersuka-suka dan di lalaikan oleh angan-angan". Dan ayat yg bermaksud; "Tidakkah kamu lihat jika kami senangkan mereka beberapa tahun, kemudian tiba apa yg telah dijanjikan pada mereka, maka tidak berguna kemewahan dan kesenangan mereka". Maka dgn itu aku tewaskan ia.


4. Dari Ujub(bangga diri). Maka aku hadapi dgn mengingati kurnia dan takut pada akibat berdasarkan ayat yg bermaksud; "Maka di antara mereka ada yg celaka dan ada yg untung", sedangkan aku tak mengetahui yg aku termasuk ke dlm golongan yg mana. Maka dgn itu aku patahkan tipuan syaitan itu.


5. Dari meremehkan kawan dan tidak menghargai mereka. Maka aku lawan dgn menghormati mereka bersendikan firman Allah yg bermaksud; "Kemuliaan itu Haq Allah dan Rasulullah dan orang-orang mukmin". Maka aku patahkan dgn itu.


6. Dari sifat hasad(dengki dan iri hati). Maka aku hadapi dgn keadilan Allah dlm membahagi nikmat buat makhlukNya berpandukan firman Allah yg bermaksud; "Kami yg membahagikan penghidupan mereka di dunia". Maka dgn itu aku dapat mematahkannya.


7. Dari sifat Riya’ dan ingin pujian orang. Maka aku patahkan dgn ikhlas berdasarkan firman Allah yg bermaksud; "Maka siapa yg berharap akan bertemu pada Tuhan hendaklah beramal dgn amal yg soleh dan tidak menyekutukan Tuhan dgn sesuatu apapun". Maka dgn itu aku patahkan tipuan syaitan itu.


8. Dari sifat kikir(bakhil). Maka aku hadapi dgn mengingati rosaknya apa yg ada di tangan orang-orang berdasarkan ayat Allah yg bermaksud; "Apa yg ada padamu akan rosak binasa dan yg di sisi Allah tetap kekal". Maka dgn itu aku mengalahkannya.


9. Dari sifat sombong. Maka aku hadapi dgn sifat Tawadhu' berdasarkan ayat yg bermaksud; "Sungguh Kami jadikan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami jadikan kau bersuku-suku dan berbangsa-bangsa supaya mudah kenal-mengenal, bahawa orang yg termulia di antara kami ialah orang-orang yg bertaqwa". Maka dgn itu aku dapat kalahkannya.


10. Dari sifat Tamak. Maka aku hadapinya dgn putus harapan dari apa yg ada di tangan manusia, dan hanya berharap kpd Allah bersendikan ayat yg bermaksud; "Sesiapa yg bertaqwa kpd Allah, maka Allah memberinya jalan keluar dari segala kesempitan dan memberinya rezeki dari arah yg tidak di sangka-sangka"


Firman Allah SWT :

“Sesungguhnya hamba-hambaKu (yg beriman dgn ikhlas), tiadalah engkau (iblis) mempunyai sebarang kuasa terhadap mereka (utk menyesatkannya); cukuplh Tuhanmu menjadi Pelindung”. (Al-Isra' : 65)


“Dan sesungguhnya Iblis telah dapati sangkaannya tepat terhadap mereka, ieitu mereka menurutnya, kecuali sebahagian dari orang-orang yg beriman (yang tak terpedaya kpd hasutannya)”. (Saba : 20)

No comments:

Post a Comment