Qiyamullail Benteng Dari Maksiat

Qiyamullail ialah bangun pd waktu malam(menghidupkan malam) dgn beribadat kpd Allah seperti bersolat, membaca al-Quran dan berzikir semata-mata mengharap keredhaan Allah.


Firman Allah SWT:
“Wahai orang yang berselimut! Bangunlah solat tahajjud pd waktu malam, selain drpd sedikit masa(yg tidak dapat tidak untuk berehat) iaitu separuh dr waktu malam atau kurangkan sedikit dari separuh itu ataupun lebihkan(sedikit) daripadanya: dan bacalah al-Quran dgn tartiil”. (Al-Muzammil : 1-4)



Mengapa perlu Qiyamullail? Jika kita sedari, di akhir zaman ini…d
i mana-mana sahaja kita menyaksikan berbagai-bagai keruntuhan akhlak serta moral dikalangan umat manusia dan tidak terlepas juga umat islam. Dgn merebaknya kerosakan ini menjadikan manusia lebih mudah terjerumus ke dlm kemaksiatan walaupun dlm keadaan sedar. Mengapa keadaan ini boleh berlaku? Salah satu punca utamanya ialah manusia itu sendiri semakin jauh dr Tuhannya.


Bila manusia semakin jauh dr Allah, hidupnya hanya diselubungi hasutan syaitan dan godaan nafsu yg mana kedua-duanya ini hanya akan menjeremuskan insan ke lembah kehinaan dan kemurkaan Allah. Dan jika keadaan ini tidak disedari dan dirawat dgn segera, dikhuatiri tidak ada peluang lagi untuk bertaubat dan menebus kembali dosa-dosanya.



Firman Allah SWT:
“Sesungguhnya solat itu mencegah dr (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar” (Al-Ankabut : 45)


Tidakkah teringin utk merasai kemanisan iman dan ibadah itu? Jika selama ini kita melaksanakan ibadah kerana suruhan agama semata-mata, itu belum tentu menjadikan kita benar-benar bertaqwa, berasa rindu untuk mengerjakan ibadah yang lain..apalagi merasai nikmatnya ibadah itu. Umpamanya, kita sedang membaca satu kisah yg menyayat hati…jika tiada penghayatan yg penuh terhadap kisah tersebut, pasti kita tak merasakan yg cerita itu sedih…dan barangkali kita bosan utk meneruskan pembacaan malah terus menutupnya. Begitulah juga dgn ibadah, bagaimana kita boleh merasai betapa manisnya iman dan ibadah itu jika tiada penghayatan yg tinggi ketika melaksanakannya? Semuanya memerlukan penghayatan dan usaha ke arahnya...



Rasulullah SAW telah menjelaskan bahawa Qiyamullail adalah alat terbaik utk meninggalkan dosa-dosa dan kemaksiatan.



Lalu bagaimana pula yg dikatakan seseorang akan dicegah dr maksiat melalui solat dan bacaan al-Quran, terutama solat dan bacaan Al-Quran pada waktu malam(Qiyamullail)?



Lazimnya, Qiyamullail dilakukan oleh org yg adil, iaitu org yg menghadap Allah SWT dlm keadaan ikhlas…..Juga kerana solat malam itu tidak diketahui manusia, maka Qiyamullail menjadi bukti kejujuran seseorang dlm menghadap Allah SWT…wallahu a’alam.



Jika kita istiqamah melaksanakan Qiyamullail ia mampu menghasilkan muraqabatullah (perasaan selalu dipantau Allah) yg mana ia akan semakin berkembang sedikit demi sedikit, lalu pertumbuhan muraqabatullah membuatkan kita muhasabah diri sendiri dr kelalaian terhadap al-Khaliq. Di tahap inilah kita akan merasakan betapa dlmnya kesan Qiyamullail itu…yg dpt menyedarkan kita dr kelalaian duniawi.



Bila keadaan ini terjadi, mungkin kita akan berkata pd diri sendiri,
“Bagaimana aku boleh bermaksiat, padahal aku Qiyamullail?...bagaimana aku boleh melakukan semua ini sedangkan Allah yg aku berdua-duaan dgnNya di dlm solat malamku itu Maha Mengetahui akan segala tindak-tandukku? Aku memohon ampun pd Allah, aku bertaubat padaNya dan berjanji utk berusaha menjauhkan diri dr perbuatan maksiat selama-lamanya”.



Justeru, Qiyamullail adalah salah satu cara bagi mengelakkan diri kita dr terjerumus ke lembah maksiat dan kehinaan. Qiamullail yg telah disyariatkan ini bukanlah suatu yg sia-sia belaka. Jika dilakukan dgn niat yg ikhlas semata-mata mencari keredhaan Allah kesannya sangat mendalam pada jiwa insan itu sendiri. Dgn Qiyamullail, kita akan merasa dekat dgnNya; melatih diri bersifat bersabar; menjadikan solat lebih khusyuk, tawadhuk dan hanya mengharap rahmat Allah; menumbuhkan semangat kerjasama dlm amar ma’ruf nahi mungkar; membentengi diri dr maksiat dan menguatkan tubuh badan; meningkatkan keimanan individu; meninggikan darjat di sisi Allah SWT; mendidik jiwa sentiasa bersyukur dgn nikmat kesihatan dan nikmat waktu malam yg tenang; melatih diri menjadi insan bertaqwa; melatih diri menperbanyakkan amalan sunat; menyedari bahawa manusia dicipta untuk beribadah; memberi ketenangan jiwa(emosi) dan kesihatan(fizikal); menajamkan akal fikiran; meneguhkan kekuatan rohani; menambahkan rasa kekerdilan di sisi Allah dan bertawakkal kepadaNya; melatih diri bersikap takut dan berharap kepada Allah; dan lain-lain lagi hikmah ganjaran Allah utk hamba-hambanya yg ikhlas dan istiqamah.



Ketahuilah bahawa pahala org yg melakukan Qiyamullail itu tidak terhalang seperti yg dijelaskan dalam firman Allah SWT:
“Mereka itu tidak sama; di antara ahli kitab itu ada golongan yg berlaku lurus, mereka membaca ayat-ayat Allah pd beberapa waktu di malam hari, sedang mereka juga bersujud(solat). Mereka beriman kpd Allah dan hari penghabisan, mereka menyuruh kpd yg ma’ruf, dan mencegah drpd yg mungkar dan bersegera kpd(mengerjakan) sebagai kebajikan; mereka itu termasuk org-org yg soleh. Dan apa saja kebajikan yg mereka kerjakan, maka sekali-kali mereka tidak dihalangi(menerangi pahalanya) dan Allah Maha Mengetahui org-org yg bertaqwa”. (Ali Imran : 113-115)



Maka, ambillah sedikit dr waktu yang ada pada hari-hari kita untuk berdua-duaan denganNya…supaya kita tidak merasa rugi setelah kita tinggalkan dunia ini.

2 comments:

  1. hmm article ni menginsafkan ana..
    dh lama ana xqiam..lpas exam dh xbgun qiam dh..truknye ana..
    insyaAllah,ana akan cuba n sentiasa istiqamah...

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, enti ada usaha utk istiqamah...truskan niat baik enti tu...jgn suka menyalahkan diri...ttp bermuhasabah n bristighfarlah selalu...prbaiki apa yg silap...tambahkan apa yg kurang.

    kita kena ingt bhw kita hy seorg hamba...n tggjwb utama kita adlh m'abdikan diri kpd yg Esa. takkanlah kita hy cari DIA bila kita susah aje...hakikatnya, setiap detik, saat, waktu...kite sentiasa memerlukanNya... wlupn ia hy ibadah sunat, tp gnjrn n nilainya disisi Allah, hy DIA yg tahu...

    yg pasti kesnnya trhdp jiwa kita sgt mndalam...cubalah n berusahalah memilikinya...insyaallah, kita akn merasai kemanisan bribadah tu.

    selamat beramal...barakallahu fik

    ReplyDelete