Qiyamullail Para Sahabat

Qiyamullail Abu Bakar As-Siddiq r.a.

Dari Abu Qatadah diceritakan: “Suatu malam Nabi saw keluar, tiba-tiba beliau menjumpai Abu Bakar As-Siddiq sedang solat dgn merendahkan suaranya. Kemudian beliau melintasi Umar yg sedang solat dgn meninggikan nada suaranya. Lalu ketika kedua-dua sahabat itu telah berkumpul disamping Nabi saw, beliau pun berkata: ‘ Wahai Abu Bakar, aku lalu di dekatmu dan engkau sedang solat dgn merendahkan suaramu’. Abu Bakar menjawab: ‘Sesungguhnya aku memperdengarkan kpd Zat yg aku bermunajat kpdNya, wahai Rasulullah’. Lalu beliau pun berkata kpd Umar: ‘Aku melintas di dekatmu dan engkau sedang solat dgn meninggikan nada suaramu’. Umar pun menjawab: ‘Wahai Rasulullah, aku membangunkan orang-orang yg sedang terlelap dan menghalau syaitan’. Lantas Nabi saw pun berkata: ‘Wahai Abu Bakar, angkat sedikit nada suaramu, dan engkau wahai Umar, rendahkan sedikit nada suaramu’,”.


Qiyamullail Umar bin Khattab r.a.

Aisyah r.ha. berkata: “Kalau kamu ingin tempat pertemuan menjadi baik, kamu mesti mengingat Umar bin Khattab”.


Mata yg berjaga malam terjaga dgn penuh kemahuan

Dia telah menghilangkan tidur dr matanya

Perjalanan hidupnya penuh dgn pujian

Hanya sifatnya yg terpuji yg boleh kita ambil pelajaran


Al-Hasan berkata: “Uthman bin Abu Al-Ash mengahwini salah seorang janda Umar bin Khattab dan ia berkata: ‘Aku tidak menginginkan harta atau anak dr perkahwinan ini, hanya ku ingin agar dia memberitahuku tentang solat malamnya Umar. Maka ku tanyakan pdnya tentang bagaimana solatnya Umar pd waktu malam’. Dia menjawab: ‘Dia mendirikan solat Isyak lalu menyuruh kami meletakkan wadah yg berisi air. Kalau dia terjaga, dia meletakkan tangannya di air dan mengusap muka dgn tangannya serta berzikir kpd Allah SWT hingga tidur lagi sebentar. Kemudian terjaga lagi pd waktu dia biasa bangun utk solat malam’,”.


Umar bin Khattab berkata kpd Muawiyah bin Khudaj yg datang setelah solat Zohor dan menyangkanya sedang tidur siang: “Sungguh buruk apa yg kamu katakan atau yg kamu fikir. Jika aku tidur siang, aku akan menghilangkan hak rakyat dan jika aku tidur pd waktu malam, aku akan menghilangkan hak diriku. Bagaimana aku tidur dgn dua tuntutan ini, waha Muawiyah?”.


Krn itulah ketika ia sempat mengantuk selagi duduk, ditanyakan kpdnya: “Kenapa engkau tidak tidur sahaja?”. Beliau menjawab: “Bagaimana mungkin aku tidur? Jika aku tidur pd waktu malam, aku akan menghilangkan kesempatanku bersama Allah”. Orang itu berkata: “Demi Allah wahai Faruqul Islam, hanya dgn beberapa anggukan kepala sudah cukup bagimu tanpa perlu berbaring lagi di atas tilam”.


Umar berkata: “Demi bapa dan ibuku (selanjutnya ia membacakan sebuah syair):


Aku tidak tahu apakah malamku panjang atau tidak

Bagaimana mungkin mengetahui wahai itu, orang yg hanya tidur sebentar

Andai aku berehat utk menikmati suasana malam dan mengamati bintang, aku akan menjadi orang tercela.


Al-Hafiz ibnu Kathir berkata: “Beliau mengimami orang utk solat Isyak, kemudian masuk ke rumah dan masih terus solat hingga waktu fajar”.


Abbas bin Abdul Muttalib berkata: “Kami bertetangga dgn Umar, dan kami tidak mendapat orang yg lebih utama dr Umar Al-Khattab. Malam harinya diisi dgn solat, siangnya berpuasa sambil melayani keperluan orang ramai”.


Dari Zaid bin Aslam dr ayahnya diceritakan bahawa Umar solat di suatu malam. Ketika sampai akhir malam, beliau bangunkan keluarganya utk solat dgn berkata kpd mereka: “Solat, Solat”. Lalu dia membaca ayat berikut: “Dan perintahkanlah keluargamu utk mendirikan solat dan agar mereka bersabar dlm melaksanakannya. Kami tidak meminta rezeki bahkan Kamilah yg akan memberimu rezeki. Dan akibat yg baik itu adalah bagi orang yg bertaqwa” (Taha : 132)


Qiyamullail Uthman bin Affan r.a.

Diriwayatkan oleh Ibnu Sirin: “Ketika Uthman r.a. dibunuh, isteri beliau berkata, ‘Kamu telah membunuhnya, sedang dia telah menghidupkan malam seluruhnya dgn al-Quran dlm suatu rakaat’.”


Al-Hafiz Ibnu Kathir berkata: “Telah diriwayatkan dr pelbagai arah bahawa beliau solat dgn membaca al-Quran dlm suatu rakaat dekat Hajar Aswad pd musim haji, dan ini adalah kebiasaan beliau. Krn itulah kami meriwayatkan pendapat Ibnu Umar bahawa yg dimaksudkan dr firman Allah SWT: ‘Apakah kamu wahai orang-orang musyrik yg lebih beruntung ataukah orang yg beribadah pd waktu malam dgn bersujud dan berdiri, sedang ia takut pd azab akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya?,’(Az-Zumar : 39). Dia adalah Uthman bin Affan”.


Dharar bin Dhamarah al-Kinani menyebutkan sifat beliau ketika ditanya oleh Muawiyah bin Abu Sufyan r.a. dan katanya: “Terasing dr dunia dan gemerlapnya, akrab dgn kehidupan malam dan kegelapannya. Aku bersaksi, demi Allah, telah melihat di antara kebiasaannya ketika malam mulai gelap dan bintang telah tenggelam, beliau sedang berdiri miring di dlm mihrab sambil meraba janggutnya dan menangis seperti orang yg ditimpa kesedihan. Maka seolah-olah aku mendengarnya berkata ‘Wahai Tuhan kami… wahai Tuhan kami…’ dgn penuh permohonan kpdNya. Lalu dia berkata pd dunia: ‘Kamu mencuba menggoda dan mengalihkan perhatianku. Tidak akan kuturuti dan tidak akan pernah. Godalah orang lain, krn aku telah mengutukmu. Usiamu pendek, kedudukanmu hina dan kehormatanmu tidak ada harganya. Sangat menyakitkan rasanya krn perbekalan yg sedikit, perjalanan jauh dan keras yg akan dilalui’.”


Mendengar itu tidak terasa air mata Muawiyah pun menitis membasahi janggutnya. Beliau menggosoknya dgn lengan bajunya dan mereka yg mendengar pun ikut menangis. Muawiyah lalu berkata: “Begitulah keadaan Abu al-Hasan rahimahullah. Bagaimana gambaran cintamu padanya wahai Dhirar?”. Dhirar menjawab: “Cintanya haiwan yg disembelih salah satunya tetap di dlm liangnya, yg tiada terhenti air matanya dan tiada terputus kesedihannya”.

No comments:

Post a Comment