Ramadhan Karim

Saudaraku muslimin dan muslimat,

Ramadhan sudah semakin hampir menemui kita, bagaimana dengan persiapan antum untuk menyambutnya? Inilah bulan yg sangat dinanti-nantikan oleh umat islam, maka ambillah peluang yg ada ini untuk memperbanyakkan amalan untuk tabung akhirat nanti. Namun dalam menyambut kemuliaan bulan Ramdhan ini, janganlah terlalu memandang ringan sehingga puasa kita hanya sekadar menahan lapar dan dahaga sahaja... pastinya itu satu tanggapan yg silap dan merugikan…

Berikut adalah beberapa hadis Rasulullah saw yg dikutip dari kitab ‘bidayatul Hidayah’ karangan imam al-Ghazali untuk dijadikan panduan dan peringatan dalam menjalani ibadah puasa nanti:


Puasa bukan hanya meninggalkan makan, minum dan jimak.

Sabda Rasulullah saw : Berapa banyak orang yg berpuasa, yg ia tidak memperolehi puasanya itu selain daripada lapar dan dahaga. (HR Ibnu Majah dan Ahmad)


Hendaklah menjaga seluruh anggota.

Rasulullah saw bersabda :

“Lima perkara yg membatalkan (pahala) puasa, iaitu berbohong, mengumpat, berbuat fitnah, melihat (perempuan yg bukan mahram) dengan syahwat dan sumpah palsu”. (HR ad-Dilami)

“Hanyasanya puasa itu perisai, maka apabila seseorang kamu puasa maka jangan ia bercakap yg tidak baik (seperti ia bercakap perkara-perkara yg lucah) dan jangan ia membuat maksiat dan jangan bertindak seperti orang jahil. Oleh kerana itu apabila ada orang lain yg cuba memusuhinya atau memakinya maka hendaklah ia berkata (di dalam hatinya kalau ia puasa sunat, di hati dan mulut kalau dia puasa wajib) : Bahawasanya aku ini berpuasa”. (HR Bukhari)


Puasa adalah kunci kepada segala ketaatan.

Sabda Nabi saw : 

“Allah berfirman (di dalam hadis qudsi) bahawa setiap kebaikan itu akan digandakan sepuluh kali sehingga sampai 700 kali ganda (mengikut keikhlasan dan keindahan amalan tersebut) kecuali puasa maka puasa itu untuk Ku dan Akulah yg akan langsung membalasnya (dengan balasan sangat banyak yg tidak terbilang banyaknya)”.

“Demi Allah yg diriku di bawah kekuasaanNya, sesungguhnya bau mulut orang yg puasa itu adalah lebih harum di sisi Allah daripada bau minyak kasturi. Allah berfirman : Hambaku rela meninggalkan syahwatnya, makanan dan minuman kerana semata-mata mencari keredhaanKu maka puasanya adalah untuk Ku dan Akulah yg akan terus membalasnya”.

“Di dalam syurga itu ada satu pintu yg bernama ‘Ar-Rayyan’ di mana pintu itu tidak dapat dimasuki kecuali oleh orang yg berpuasa sahaja”


Sumber : Kitab ‘Bidayatul Hidayah’ karangan al-Imam Hujjatul Islam al-Ghazali r.a.

----------------------------------------------------------

Nasihat Rasulullah Menyambut Bulan Ramadhan

  1. Bermohonlah kepada Allah, Rabbmu dengan niat yg tulus dan hati yg suci agar Allah membimbingmu untuk melakukan shiyam(puasa) dan membaca kitab-Nya.
  2. Celakalah orang yg tidak mendapat ampunan Allah di bulan yg agung ini. Kenanglah dengan rasa lapar dan hausmu, kelaparan dan kehausan di hari kiamat. Bersedekahlah kepada kaum fuqara dan masakin.
  3. Muliakanlah orang-orang tuamu, sayangilah yg muda, sambunglah tali persudaraanmu, jaga lidahmu, tahan pandanganmu dari apa yg tidak halal kamu memandangnya, dan pendengaranmu dari apa yg tidak halal kamu mendengarkannya.
  4. Kasihanilah anak-anak yatim, niscaya dikasihi manusia anak-anak yatimmu. Bertaubatlah kepada Allah.
  5. Angkatlah tangan-tanganmu untuk berdoa pada waktu solatmu kerana itulah saat-saat yg paling utama ketika Allah Azza wa Jalla memandang hamba-hambaNya dengan penuh kasih; Dia menjawab mereka ketika mereka menyeruNya, menyambut mereka ketika mereka memanggilNya, dan mengabulkan mereka ketika mereka berdoa kepada-Nya.
  6. Wahai manusia! Sesungguhnya diri-dirimu tergadai kerana amal-amalmu, maka bebaskanlah dengan istighfar. Punggung-punggungmu berat kerana beban (dosa)-mu, maka ringankanlah dengan memperpanjangkan sujudmu.
  7. Ketahuilah! Allah Ta'ala bersumpah dengan segala kebesaran-Nya bahwa Dia tidak akan mengazab orang-orang yang solat dan sujud, dan tidak akan mengancam mereka dengan neraka pada hari manusia berdiri dihadapan Rabb Al-'Alamin.
  8. Wahai manusia! Barangsiapa di antaramu memberi buka kepada orang-orang Mukmin yg berpuasa di bulan ini, maka di sisi Allah nilainya sama dengan membebaskan seorang budak dan ia diberi ampunan atas dosa-dosanya yg lalu.
  9. Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan sebiji kurma. Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan seteguk air.
  10. Wahai manusia! Siapa yg membaguskan akhlaknya di bulan ini ia akan berhasil melewati sirath pada hari ketika kaki-kaki tergelincir.
  11. Barangsiapa yg meringankan pekerjaan orang-orang yg dimiliki tangan kanannya (pegawai atau pembantu) di bulan ini, Allah akan meringankan pemeriksaanNya di hari Kiamat. Barangsiapa menahan kejelekannya di bulan ini, Allah akan menahan murka-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya.
  12. Barangsiapa memuliakan anak yatim di bulan ini, Allah akan memuliakannya pada hari ia berjumpa denganNya.
  13. Barangsiapa menyambungkan tali persudaraan (silaturahim) di bulan ini, Allah akan menghubungkan dia dengan rahmatNya pada hari ia berjumpa denganNya. Barangsiapa memutuskan kekeluargaan di bulan ini, Allah akan memutuskan rahmatNya pada hari ia berjumpa dengan-Nya.
  14. Barangsiapa melakukan solat sunat di bulan ini, Allah akan menuliskan , Allah akan menuliskan baginya kebebasan dari api neraka. Barangsiapa melakukan solat fardhu baginya adalah ganjaran seperti melakukan 70 solat fardhu di bulan yg lain.
  15. Barangsiapa memperbanyak selawat kepadaku di bulan ini, Allah akan memberatkan timbangannya pada hari ketika timbangan meringan. Barangsiapa pada bulan ini membaca satu ayat Al-Quran, ganjarannya sama seperti mengkhatam Al-Qur'an pada bulan-bulan yg lain.
  16. Wahai manusia! sesungguhnya pintu-pintu syurga dibukakan bagimu, maka mintalah kepada Tuhanmu agar tidak akan pernah menutupkannya bagimu.
  17. Pintu-pintu neraka tertutup, maka mohonlah kepada Rabbmu untuk tidak akan pernah dibukakan bagimu. Syaitan-syaitan terbelenggu, maka mintalah agar ia tak lagi pernah menguasaimu.
  18. Amirul Mukminin r.a berkata : Aku berdiri dan berkata,"Ya Rasulullah! Apa amal yg paling utama dibulan ini?”. Jawab Nabi : Ya abal Hasan! Amal yg paling utama di bulan ini adalah menjaga diri dari apa yg diharamkan Allah".

Di kutip dari:"Puasa Bersama Rasulullah", karangan Ibnu Muhammad, Pustaka Al Bayan Mizan.

Sumber : slideshare.net

No comments:

Post a Comment