Penghujung Dunia

Assalamu’alaykom wbt… 

Alhamdulillah, syukur atas nikmat kesihatan dan usia yang dikurniaknNya kpd kita untuk terus berjuang di bumi Allah ini dalam menegakkan kalimah tauhid dan seterusnya menumpaskan segala kemungkaran yg wujud di bumi ini sama ada dari dalam diri ini sendiri ataupun dalam diri insan lain yg bergelar hamba Allah. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Rasulullah saw dan ahli keluarganya serta para sahabatnya. Semoga kita semua umat islam tergolong dikalangan orang yg mendapat syafaat baginda di Mahsyar kelak, Insyaallah.

Saudaraku muslimin dan muslimat,

Sedarlah bahawa hari yang dijanjikan Allah itu hampir tiba. Hari di mana pintu taubat tertutup untuk selama-lamanya, hari di mana seluruh isi ‘alam ini akan hancur musnah dan tidak ada satupun makhluk Allah yang akan terus hidup. Sedangkan ‘Izrail pun diperintah mencabut nyawanya sendiri…hanya Allahlah yang kekal abadi. Itulah hari Qiamat yang telah dikhabarkan peristiwanya dalam al-Quran.

Firman Allah SWT:

Apabila terjadi hari Qiamat. Terjadinya hari Qiamat itu tidak dapat didustakan (disangkal). (Kejadian itu) merendahkan (satu golongan) dan meninggikan (golongan yang lain). Apabila bumi digoncangkan sedahsyat-dahsyatnya. Dan gunung -gunung dihancur luluhkan sehancur-hancurnya. Maka jadilah ia debu yang berterbangan. (Al-Waqi’ah : 1-6)

Dalam ayat di atas, Allah menjelaskan bahawa apabila terjadinya hari Qiamat, maka kejadian itu tidak dapat didustakan dan tidak dapat diragukan oleh seorangpun apalagi untuk mengingkarinya. Namun di dunia ini, masih banyak manusia yang mendustakan dan mengingkari janji Allah ini kerana mereka belum merasakan azab sengsara yang telah dideritai oleh orang-orang yang telah diseksa itu. Maka bagaimana pula diri kita? Adakah kita benar-benar mempercayainya atau masih lagi meragukan kejadiannya? Ingatlah, kuasa Allah itu tidak dapat dipertikaikan kerana Dia Yang Maha Kuasa atas segala sesuatu… sedangkan menciptakan dunia ini terlalu mudah bagiNya, apalagi untuk memusnahkannya… semua itu atas kekuasaan Allah SWT. 

Mempercayai kejadian hari Qiamat adalah rukun dalam Iman. Maka, bagi orang yg beriman itu wajib mempercayai akan hari tersebut. Dalam ayat tersebut juga Allah menjelaskan bahawa pada hari tersebut, akan berlaku gempa bumi yg sangat dahsyat dgn goncangan-goncangan yg hebat di segenap pelusuk bumi, menghancurkan benteng-benteng dan gunung-gunung, menumbangkan rumah-rumah dan bangunan-bangunan serta apa sahaja yg terdapat di permukaan bumi. 

Pada hari itu, gunung-gunung dihancur luluhkan sehancur-hancurnya menjadi tumpukan tanah yg bercerai berai setelah ia tegak menjulang tinggi, menjadi debu yang berterbangan seperti daun kering yg diterbangkan angin. Ringkasnya, gunung-gunung akan hilang dr tempatnya. 

Peristiwa pada hari Qiamat juga diterangkan dalam Firman Allah SWT berikut: 

Apabila bumi digoncangkan dgn goncangan (sedahsyat-dahsyatnya). (Az-Zalzalah : 1)

Hai manusia, bertaqwalah kepada TuhanMu, sesungguhnya kegoncangan hari Qiamat itu adalah suatu kejadian yang sangat besar (dahsyat). (Al-Hajj : 1)

Betapa dahsyat dan ngerinya hari tersebut. Apakah ianya masih belum dapat menyedarkan diri kita? Telah banyak tanda-tanda kiamat yang diperlihatkan kepada kita…semua itu meminta kita supaya berhati-hati dan bersedia dengan bekalan untuk menghadapi hari Akhirat. Ingatlah, hidayah Allah itu cuma sekali sahaja… maka pergunakanlah ia sebaik-baiknya agar tiada penyesalan di hari muka. Ambillah pelajaran dari ayat-ayatNya dan beriman dgnnya seterusnya memperbaiki diri kita menjadi mukmin sejati yang bertaqwa. Wallahu a’alam.

No comments:

Post a Comment