Sinar Yang Kelam

Ku mencari sinar dibalik mentari yang kian kelam sinarnya…
Agar kuperolehi bekal dikala malam gelita…
Kerana kegelapan itu suatu yang amat menakutkan….
Sedangkan tak ku tahu apakah aku sendirian atau berteman…
Maka, ku persiapkan apa yang ku termampu dan terdaya…
Agar segala kesulitan dapat aku harungi dengan izinNya…

Ku sedari, diri yang semakin lemah ini….
Bimbang dalam hati ini…bagaimana andai suatu saat aku tersungkur….
Tanpa ada siapa yang menghulurkan tangan…
Apakah masih ada harapan untuk aku bangkit semula?
Atau terdampar tanpa dipedulikan…
Saat itu…
Hanya ada harapan yang tak mungkin terlaksana…
Apakah masih ada peluang untukku kembali seperti sedia kala?


Memang mudah untuk melontar kata-kata…
Tapi, adakah perlaksanaannya seindah janjinya?
Atau hanya manis di bibir tapi kosong di jiwa?
Di manakah dapatku temui jawapan untuk kesemua persoalan ini….

Ya Tuhan….
Hati ini semakin sakit menanggung derita…
Derita kerana renggang hubungan antara aku dan Engkau…
Bagaimana bisa ku rawat derita ini ya Tuhan?
Betapa kejinya diriku menodai segala janji….
Betapa hinanya aku mengkhianati segala nikmatMu…
Betapa teganya aku melakukan semua ini…
Sedangkan Engkau tidak pernah merasa rugi akan apa-apa…
Bahkan akulah yang bodoh kerana meninggalkan kekasih yang paling setia…

Ya Rahim,
Apakah masih sudi untuk Engkau menerima diri ini kembali?
Yang sudah berkali-kali mengkhianati kepercayaanMu….
Apakah Engkau sudi untuk membimbingku kembali ke jalan yang lurus?
Sesak rasanya dada ini melalui jalan yang berliku-liku…
Hinggakan aku terperangkap dalam kebodohanku sendiri…
Pimpinlah aku Ya Raqib…
Peliharalah keimananku Ya Muhaimin…

Ya Syakur…
Aku bersyukur atas segala kurniaanMu…
Takkan termampu untuk ku balas segala nikmatMu yang menggunung...
Bahkan tanpa ku sedar, pengkhianatan pula yang aku berikan…
Ampunkan dosaku Ya Ghaffar…
Ampunkan segala kelalaianku yang sengaja dan tidak ku sengajakan….
Jadikanlah aku hamba yang bersyukur…
Biarpun rencanaMu itu berupa bencana bagiku…
Bantulah aku untuk menganggapnya sebagai mehnah hidup…
Yang akan menguatkan lagi diriku pada masa akan datang…
Kerana aku tak tahu apakah kesudahan hidupku…
Apakah dihujungnya hasanah? Ataukah sebaliknya?
Hanya Kau Yang Maha Mengetahui kesudahan segala sesuatu…

Cuma ku pohonkan agar masih ada rahmatMu di penghujung kehidupanku….
Matikanlah aku dalam islam dan iman…
Itulah sebaik-baik kesudahan….

******************
Ahad-June 7, 2009; 2:37am

No comments:

Post a Comment