Bila Manusia Menguji

Bismillahirrahmanirrahim.


Alhamdulillah, puji-pujian kepada yang selayaknya dipuji. Dialah Tuhan Yang Maha Terpuji. Seluruh makhluk bertasbih mensucikan-Nya, bertahmid memuji-Nya dan bertakbir membesarkan-Nya. Sungguh beruntung mereka yang dilembutkan lisan menyebut nama yang terindah di antara yang indah. Moga dikurniakan lisan yang petah dalam menutur kalam-Nya yang indah dan moga lisan ini terdiam kaku dari menuturkan kata-kata yang tidak diredhai-Nya. Allahumma Amin.


Selawat dan salam tertuju buat insan teragung Sayyiduna Muhammad Sallallah ‘Alayh Wasallam dan seluruh Ahl al-Bayt. Tidak akan sempurna cinta hamba kepada Tuhannya tanpa dihadirkan cinta kepada kekasih-Nya yang mulia ini. Mencintai baginda harus mempamerkan sunnahnya. Moga termasuk dalam kalangan umatnya yang tidak segan dan malu menghidupkan sunnah baginda dalam keadaan dunia yang sudah memandang pelik kehidupan seperti ini. Ya Allah, himpunkan kami bersama baginda Sallallah ‘Alayh Wasallam di dunia dan di akhirat dalam setiap waktu dan ketika. Allahumma Amin.


Mungkin dari sekarang sudah boleh menghitung hari. Tak lama lagi fatrah imtihan kembali lagi. Sekali lagi ilmu diuji. Allah, inilah yang membuatkan diri lemas dan bimbang. Bimbang terkalah dalam usaha. Saban waktu dari satu semester ke semester lain berlalu tanpa kesedaran. Kadang-kala semangat sudah membara, namun bila diuji terus rebah tak bermaya. Lesu seluruh fikiran dan anggota. Lemahnya iman pada diri. Sungguh ia begitu rapuh. Di mana hendak berpaut? Apakah ini ujian atau bala buat diri? Hanya kepada-Nya diserahkan segalanya. Dia yang menciptakan pertanyaan, pada-Nya juga ada jawapan. Moga diberikan jalan keluar dalam setiap kerunsingan.


Bila manusia mula menguji, maka mereka mula menilai orang lain. Sama ada penilaian itu positif atau negatif bergantung kepada kritiria yang ditetapkan si penguji. Bagi yang diuji oleh mereka, mereka akan berusaha menunjukkan yang terbaik untuk dilihat baik dan hebat. Maka dalam manusia menguji, Tuhan juga menguji. Apakah semua itu dilakukan untuk mendapatkan perhatian makhluk atau al-Khaliq? Apakah usaha yang dikerah hanya untuk dilihat pada mata manusia atau Dia? Andai semua itu tertuju untuk dipandang mulia di sisi manusia, bererti hidup sudah bertuhankan makhluk. Wal‘iyazubillah. Sebaliknya andai semua itu dilakukan semata-mata untuk mendapatkan redha-Nya, bersyukurlah kerana sifat hamba itu masih wujud dalam diri. Bagaimana untuk membezakan antara keduanya? Lihatlah saat melakukan, adakah mendapat ketenangan? Kerana ketenangan itu salah satu anugerah Allah kepada hamba-Nya yang ikhlas. Moga direzekikan keikhlasan yang merupakan rahsia di antara rahsia-rahsia-Nya. Allahumma Amin.


Begitulah juga tatkala diri diuji dalam dunia peperiksaan. Zahirnya guru yang menguji ilmu pelajarnya, tetapi ketahuilah hakikatnya Allah juga sedang menguji hamba-hamba-Nya baik mereka itu di pihak guru ataupun pelajar. Ujian-Nya hadir dalam niat, dalam usaha, dalam soalan dan dalam segala perkara. Andai hakikat ini difahami, apakah kita masih lagi ingin mengambil mudah dan sambil lewa? Andai hakikat ini dihayati, tidak adalah yang namanya merendahkan kemampuan orang lain atau memandang diri hebat. Sungguh, inilah peringatan buat diriku yang sering terleka dan tertipu dengan nafsu.


Tuhan Yang Esa (In Team)

Di dalam cahaya-Mu Tuhan kuharap petunjuk-Mu

Di dalam sinaran purnama kumohon keampunan

Moga terlerailah segala dosa-dosaku

Moga ku jadi hamba yang bersyukur


Tuhan Yang Esa, udara yang kuhirup

Terasa nikmat-Mu yang menggunung

Tidak terhitung harga nilaiannya

Oh Tuhan Kau Pengasih Maha Penyayang


Oh Tuhan di depan ujian

Terasa diri ini memerlukan-Mu

Kuharap Kau lindungi hamba yang lemah ini

Kau Tuhan Maha Kuasa Maha Pengampun


Kuharapkan pintu taubat-Mu terbuka luas

Untuk hamba-Mu yang sering leka

Dengan rahmat-Mu dan kasih sayang-Mu

Kau ampunilah segala dosaku

Moga selamat di dunia dan akhirat


Ya Allah, permudahkanlah segala urusan hamba-Mu dalam perjalanan menuntut ilmu ini, sesungguhnya nabi-Mu pernah bersabda bahawa, “…sesiapa yang melalui suatu jalan untuk menuntut ilmu, nescaya Allah memberinya kemudahan jalan menuju syurga-Nya”. Kerana meyakini janji-Mu, langkahan ini kuteruskan walaupun sukar. Sesungguhnya semua itu bukanlah atas usahaku semata-mata bahkan ia adalah rahmat-Mu yang utama. Ya Hadi, luruskanlah jalan ini dalam pandangan dan penitianku, sekalipun hakikatnya berliku, bantulah aku untuk menikmatinya dalam khusyu‘ dan tawadu‘, agar hilang rasa liku-liku yang meresahkan. Perkenankanlah Ya Mujib.


Wallahua‘alam.

1 comment:

  1. Assalammualaikum, la taiasu ya ukhti.berjuanglah dalam menjalani medan pertemuran imtihan itu.Semoga Allah memberikan kemudahan untuk ukh.Barakallah..^^, (dot)

    ReplyDelete