Leraikan Dunia Dari Hatimu

Bismillahirrahmanirrahim.


Alhamdulillah Rabbil ‘Alamin. Puji dan syukur ditujukan kepada Allah Jalla Wa ‘Ala. Selawat dan salam ke atas peribadi mulia Sayyiduna Muhammad Sallallah ‘Alayh Wasallam.


Tenang saat memutuskan. Bagaikan terselah keyakinan dan ketabahan. Namun apa yang disembunyikan di dalam hati. Hanya Dia yang lebih mengetahui. Hidup terus berdelusi. Kerana mimpi hanya illusi. Mungkinkah tercipta bahagia sedang hidup diselubungi dosa? Bisakah senyuman terukir ceria andai derita sering bersua?


Pertanyaan yang meletihkan. Manusia kadang-kala bertanya bagaikan tiada iman di hatinya. Di mana konsep tauhid yang dipelajari di kuliah-kuliah. Di mana konsep sabar dan redha yang diajarkan guru. Ke mana perginya semua ilmu? Ujian Tuhan itu hanya sebahagian kecil jika dibandingkan dengan ilmu yang dikurniakan-Nya. Mengapa mempertanyakan sesuatu yang bisa menghakis iman? Hanya kerana kehilangan suatu yang hakikatnya bukan milikmu, tangis dan hibamu seolah engkaulah pemilik sebenar. Ketahuilah, manusia itu faqir di hadapan Tuhan. Tiada suatupun di dunia ini adalah milikmu. Tatkala Dia mengambil hak milik-Nya, manusia bertindak solah Tuhan mengambil haknya. Sungguh manusia tidak sedar diri. Nikmat Tuhan tidak pernah disyukuri malah ingin menguasainya pula. Usah terus membentak. Berserahlah pada ketentuan Ilahi. Lepaskan cinta duniawi dan cinta insani. Pasti kau akan temui cinta hakiki. Dia-lah kekasih yang diimpi.


Saat engkau menatap langit yang luas, pasti terasa masih ada harapan. Jangan terlupa menundukkan kepalamu ke bumi, bimbang terlupa asal-usul diri. Dunia ini hanya menipu buat mereka galak memburu. Tinggalkan ia sedaya upayamu agar ia mula berasa cemburu. Biar ia hadir melutut di hadapanmu tetapi jangan sesekali tunduk terhadap rayuannya. Burulah cinta akhirat, jika Allah menghendaki, dunia akan hadir sebagai anugerah-Nya buatmu. Wahai diri, insaflah. Wallahu a’alam.

No comments:

Post a Comment