Bawakanku ke Taman Itu

Bismillahirrahmanirrahim.

Puja dan puji tertuju hanya pada Allah Jalla Wa ‘Ala. Tempat mengadu sekalian makhluk. Dia memujuk mereka yang merajuk dan bermuram durja. Menghiburkan mereka yang berduka dan kecewa. Dia tidak pernah meninggalkan hamba-Nya walau sedetik. Tetapi hamba-Nya lah yang selalu meminggirkan-Nya tanpa ada rasa bersalah. Allah… Astaghfirullah al-‘Azhim. Ampuni hamba-Mu ini ya Ghafur.

Ucapan selawat dan salam buat kekasih tercinta Habibuna Sayyiduna Muhammad Sallallah ‘Alayh Wasallam.Semakin banyak selawat dilantunkan, semakin menambahkan rindu kepada peribadi yang tidak pernah dilihat itu. Bilakah rindu ini akan berbunga? Bilakah cinta ini akan mekar? Allah Akbar! Damainya pandangan Masjid al-Nabawi itu. Subhanallah! Inikah namanya rindu? Terasa bagai ingin segera berlari ke sana. Menziarahi tempat pembaringan insan termulia di sisi Allah Jalla Wa ‘Ala. Meluahkan mahabbah yang kian lama terpendam. Ya Allah, sampaikan salam dan rinduku pada kekasih-Mu yang termulia itu. Allahumma Solli ‘Ala Muhammad Wa ‘Ala Aalihi Sayyidina Muhammad.


-------------------------------------------------------------------------------------
Kisah ini diambil dari pengalaman seorang hamba Allah yang diadaptasikan dalam bentuk cerita. Moga ia memberi manfaat kepada semua khususnya dalam memahami hakikat hubungan antara guru dan anak murid atau antara orang soleh dengan mereka yang mencintai orang-orang soleh. Mungkin lebih tepat ‘hubungan hati atau ruh’ atau dalam falsafah ia disebut ‘intuisi’.

“Bawakanku ke taman itu. Taman yang indah yang belum pernah kulihat seumur hidupku”

Terjaga dari tidur. Belum sempat memuji Allah kerana mengizinkan hidup di bumi lagi, senyuman sudah terukir dibibir. Subhanallah, Alhamdulillah…Dia kurniakan permulaan yang baik untuk menjalani kehidupan hari ini. Apakah yang mencuit hati sehingga terasa cukup gembira dan damai seperti ini? Cuba mengimbas kembali perjalanan di alam ruh sebentar tadi. Di mana permulaannya?

Ya, aku berdiri di hadapan perkarangan masjid. Rasanya tempat itu tidak pernah kujejaki dalam dunia realitiku. Suasananya damai dan menyegarkan. Mungkin di sebuah perkampungan atau pedalaman. Hanya berdiri dan menyaksikan masjid itu dari luar. Sedang asyik memerhatikan masjid itu, berlalu seorang lelaki berjubah putih dan berserban keluar dari masjid untuk pulang ke rumah barangkali. Aku kenal peribadi itu. Hanya memerhatikan dia berlalu. Tidak jauh dia melangkah melepasi tempat berdiriku lalu dia berpaling. Tersentak dan tergamam seketika.

“Nak ikut?”, Itulah pertanyaanya. Singkat sahaja. Ke mana dia hendak pergi? Tanpa menunggu jawapan dariku dia terus berlalu pergi meneruskan perjalanan pulang. Tanpa sempat berfikir apa-apa juga, secara takdirnya kakiku mula melangkah mengikut lelaki itu dari belakang. Entah apa yang mendorong aku untuk melangkah, namun terasa ringan sahaja kaki ini. Diam dan tidak berkata apa-apa. Aku perhatikan pemandangan sepanjang perjalanan yang aku tempuhi.


Subhanallah, indahnya laluan ini. Bagaikan sebuah taman indah yang tidak mampu kugambarkan dengan taman-taman di dunia. Di manakah tempat ini? Hijau daunnya cukup muda dan menyegarkan. Udaranya terasa nyaman sekali. Seolah baru sahaja berembun sedangkan cuaca ketika itu sudah tengahari. Tetapi langsung tak terasa teriknya malah menyegarkan pula. Subhanallah, taman apakah ini? Sungguh indah dan mendamaikan.

Terus melangkah di belakang. Akhirnya sampai ke tempat yang dituju lelaki itu. Sesampai di situ dia terus ke ruangan seperti tempat makan lalu menuangkan makanan ke dalam dulang. Kelihatannya seperti ingin menjamu anak-anak muridnya. Erm…bagaimana aku tahu jika dia memiliki anak murid? Entahlah, ketika itu seakan-akan menyangka dan merasakan sedemikian. Aku hanya memerhati. Dia khusyuk dan tekun menyediakan makanan tanpa menoleh sedikitpun. Tidak lama kemudian, dua orang wanita bertudung labuh datang ke arahku dari arah belakang. Mereka menyapa diriku penuh mesra lalu membawa bersama mereka. Aku mengikuti mereka sambil menoleh memandang kepada lelaki tadi. Seolah pertanyaanku belum terjawab. Berlalu pergi. Terjaga dari tidur.

Siapakah lelaki itu? Itulah Tuan Guru yang aku berguru dengannya hari ini. Lelaki yang berjubah putih bersih dan berserban itu adalah Tuan Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu Abdullah al-Banjari al-Makki. Walau hanya bertemu di alam ruh, mungkin itulah petunjuk bahawa aku akan mengikuti pengajiannya nanti. Siapa sangka ia menjadi kenyataan. Taman indah yang menjadi simbolik itu rupanya adalah taman ilmu yang diumpamakan sebagai taman-taman syurga. Subhanallah. Moga-moga menjadi hamba-Nya yang syakur.

-------------------------------------------------------------------------------------
Subhanallah, betapa indahnya perjalanan hubungan hati atau ruh. Namun ia hanya mampu disingkap oleh mereka yang berhati bening. Alangkah indahnya pertemuan itu. Apakah aku juga bisa memilikinya. Allah, kekotoran jiwa ini menghalang perjalanan ruh untuk bertemu mereka yang berhati suci.

Kerana keinginan di samping pengharapan dan doa seorang hamba yang mencintai orang soleh, dia pertemukan kedua-duanya untuk kenal di alam ruh terlebih dahulu. Pasti lain rasanya saat bertemu di alam realiti. Walaupun tidaklah bermakna di alam realiti mereka sudah terus saling mengenali, tetapi yang pasti hubungan hati itu sudah terjalin kuat rantaiannya. Semoga kita juga dianugerahkan oleh Allah nikmat bertemu orang soleh seperti ini. Apatah pula jika yang ditemui itu Rasulullah Sallallah ‘Alayh Wasallam. Allah…


Ya Allah Ya Rahim. Kau ampuni Tuang Guru kami, al-Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu Abdullah al-Banjari al-Makki. Peliharakan dirinya dan seluruh kaum keluarganya, guru-gurunya dan mereka yang menuntut ilmu darinya. Muliakan dan tinggikanlah darjatnya di sisi-Mu dengan semulia-mulia martabat. Izinkan kami terus mengutip ilmu darinya, mudah-mudahan ia membuka jalan mengenal-Mu yang mendekatkan kami kepada-Mu.

Ya Ba‘ith, himpunkan kami bersamanya di akhirat kelak kerana kami mencintainya dan ingin berhimpun bersamanya. Sesungguhnya Nabi-Mu pernah bersabda, “seseorang itu di akhirat nanti akan bersama orang yang dicintainya”. Kami juga mencintai kekasih-Mu. Maka, himpunkanlah kami semua bersama kekasih-Mu Sayyiduna Rasulullah Sallallah ‘Alayh Wasallam dan Tuan Guru kami di sana bersama-sama. Ya Mujib, perkenankanlah. Allahumma Amin.

No comments:

Post a Comment