Menumpang Barakah Jumaat

Bismillahirrahmanirrahim


Alhamdulillah. Ucapan syukur yang tidak terhingga buat Allah Jalla Wa ‘Ala. Pagi Jumaat yang penuh barakah. Masih diberi peluang meneruskan sisa hidup di dunia. Umur semakin bertambah, perjalanan semakin hampir ke perhentiannya. Ya Allah, pimpinlah aku menusuri perjalanan ini ke penghujungnya. Tika ini mungkin beringat, bimbang satu saat diri terleka dan terlepas bebas tanpa kawalan. Alangkah ruginya jika tidak sempat bertaubat. Ampuni hamba-Mu yang hina dan dina ini Ya Ghaffar.


Selawat dan salam buat junjungan mulia Sayyiduna Muhammad Sallallah ‘Alayh Wasallam. Tanda cinta, perbanyakkan selawat ke atas baginda. Budi dan jasanya tidak ada tandingan walau dihimpunkan seluruh umatnya sekalipun. Bisakah cinta bertandang andai peribadi agung itu tidak pernah dirindui? Akankah rindu berputik andai insan termulia itu tidak pernah dikenali. Mari bermuhasabah agar kita fahami erti kenal dan cinta yang benar. Allahumma Solli ‘Ala Sayyidina Muhammad Wa ‘Ala Alihi Muhammad.


Putaran masa pantas sekali. Hari ini, menjelang subuh genap umur 24 tahun. Kata orang, umur sebegini sudah masuk ke alam dewasa. Mudah-mudahan umur ini sentiasa dimanfaatkan. Subhanallah, syukur hanya dipanjatkan kepada Ilah yang satu. Alhamdulillah, hari ini masih diizinkan untuk menikmati kurniaan-Nya. Mudah-mudahan imanku semakin menebal, amalku semakin bermutu, dan sujudku semakin berpanjangan. Ya Syakur, bimbinglah aku menjadi hamba-Mu yang syakur. Amin ya Rabb.


Menumpang barakah Jumaat yang mulia. Terasa bererti dan bermakna ulang tahun ini bila dihayati keberkatan Jumaat itu. Alangkah indahnya jika hari Jumaat juga menjadi pengakhiran usiaku di dunia. Itulah harapan setiap mukmin. Moga tidak menjadi suatu kesalahan untuk aku juga berharap sedemikian. Allahumma Ikhtim La-na bi Husni al-Khatimah wa La Takhtim ‘Alayna bi Su’ al-Khatimah.


Kata emak, “hari jadi bukan untuk suka-suka. Tapi kena buat sujud syukur, berterima kasih kepada Allah kerana memberikan umur yang panjang. Moga-moga menjadi hamba Allah yang taat, in-sya-Allah. Itulah cara bersyukur”. Inilah kata-kata yang selalu diingat setiap kali ada ahli keluarga atau sahabat yang menyambut hari lahir. Ya, setuju dengan kata-kata emak. Pernah juga teringin untuk merasai betapa seronoknya menyambut hari lahir seperti orang lain. Tetapi aku tidak menemukan keindahan dan ketenangan. Hanya kekenyangan yang membuatkan diri malas untuk beribadah dan keseronokan melampau yang membuat diri leka. Terasa betapa sia-sianya masa yang dilalui. Bukan tidak boleh, tetapi bersederhana sahaja. Semoga ia menjadi suatu pengajaran buat diri.


Baru sahaja lepas paper yang pertama untuk semester ini. Sebentar tadi dapat mesej dari abah. “Selamat hari jadi kak cik anak yang baik. Hadiah bila balik nanti. Semoga berjaya peperiksaan”. Tersengih sendiri melihat mesej tersebut. Anak yang baik? Besar sangat pengiktirafan itu, abah. Memang tak layak untuk anak yang perangai macam hantu ini untuk mendapat pengiktirafan yang tinggi. Apapun, besar harapanku mudah-mudahan itu jadi satu doa yang diangkat oleh Allah Jalla Wa ‘Ala pada hari yang penuh barakah ini. Allahumma Amin.


Ingin juga diabadikan ucapan doa salah seorang teman yang menjadi pembakar semangat in-sya-Allah:
"Moga-moga dimurahkan rezeki dan diberkati-Nya serta, ditiup semangat-semangat jihad dalam diri kita. Amiinnn"

Bagaimana hendak melahirkan rasa syukur? Argh! Soalanku seperti anak kecil yang baru hendak mengenal dunia. Tapi biarlah! anak kecil juga manusia. Asal saja hatinya ingin hidup bertuhan dan dekat kepada Allah, dia lebih mulia dari si tua yang hanya asyik mencari keseronokan dunia semata. Seketika, hisablah diri…kerana rasa syukur itu tidak akan terbit dengan sendiri jika nikmat yang dikurniakan-Nya tidak dikeluarkan satu persatu.
********************************************

NIKMAT-MU

Tiada kata secantik bahasa
Untukku tutur tanda syukur
Kering lautan menjadi dakwat pena
Namun tak sudah tak terhingga

Tapi ianya mesti dizahirkan
Sebagai tanda terima kasih
Dengan ucapan dengan perbuatan
Hati bersyukur dan berserah

Ucapan di bibir, Alhamdulillah
Perbuatanmu ke jalan Allah
Nikmat diterima kau pulang untuk-Nya
Mengabdi diri berbakti dengan manusia

Sungguh-Mu Tuhan tiada tandingan
Pemurah-Mu tak kira siapa
Hatta mereka yang menderhaka
Yang bertaqwa nikmat tidak terhingga

Malunya daku pada-Mu Rabbi
Nikmat Kau beri tidak terperi
Amal diriku cuai dan lalai
Namun harapku tetap tinggi


Sering diulang-ulang lagu ini samada di kereta atau di blog. Sampai orang pun jadi bosan mendengarnya. Maaflah, cuma tertarik dengan liriknya yang ringkas tapi padat dengan makna. Ke mana-mana pun jika hendak berbicara tentang syukur pasti teringat lirik ini. Sayangnya lagu ini tiada dalam simpanan laptop dan CD, rosak gara-gara kerap dimainkan agaknya. Semoga bermanfaat buat diri.

**********15 June 2012; Jumaat***

No comments:

Post a Comment