Kampung Yang Dirindu

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, segala pujian bagi Allah Jalla Wa 'Ala yang masih mengizinkan hati ini terus hidup di saat jasad hampir mati. Yang dengan hidupnya hati itu bisa menyedari dan menginsfi diri. Allah, Tuhan Yang Maha Sempurna, Maha Kaya lagi Maha Berkuasa. Selawat dan salam ke atas insan termulia di sisi Allah Jalla Wa 'Ala habibullah wa habibuna Sayyiduna Muhammad Sallallah 'Alayh Wasallam. Yang dengan kemuliaannya diciptakan alam ini. Baginda dicintai oleh seluruh makhluk di langit dan di bumi. Maka layakkah manusia membenci insan yang dicintai Allah dan makhluk-makhluknya? Berselawatlah sebanyaknya. Beramallah dengan sunnah baginda semampunya. Mudah-mudahan di akhirat kelak kita peroleh syafaatnya yang bisa menyelamatkan kita dari azab Allah yang Maha Keras. Allahumma Solli 'Ala Sayyiduna Muhammad Wa 'Ala Aaihi Sayyiduna Muhammad.


Manusia semuanya berketurunan ahli Syurga kerana insan pertama dicipta oleh Allah Jalla Wa 'Ala datangnya dari sana. Maka bagaimana kelakuan ahli syurga layaknya? Ajarkan aku agar aku tidak berkelakuan seperti ahli neraka yang memurkakan Tuhan. Di dunia ini hampir tidak tersisa manusia yang bisa menunjukkan jalan untuk membawa aku mengenal Tuhan. Hampir-hampir aku berputus asa dalam pencarian itu. Mujurlah Tuhan tidak membiarkanku sendirian. Memang menemukan insan yang benar pegangan agamanya dan beramal dengan sunnah sukar ditemukan hari ini. Tetapi bukanlah bermaksud tidak ada cuma terlalu sukar menemukannya. Umpama barang berharga yang tinggi nilainya. Hanya yang benar-benar mencari akan menemukannya. Itupun dengan cara yang benar pula.

Tuhan tidak pernah mengecewakan hamba-hamba-Nya. Terutama mereka yang benar-benar memohon petunjuk dan pertolongan-Nya. Walau kadangkala apa yang diminta dari-Nya tidak diperkenankan, malah diberikan yang lain pula. Rupanya bukanlah permintaan asal itu tidak diperkenankan-Nya malah Dia memenuhi hajat hamba itu dengan jalan yang paling baik sekali. Yang apabila hajat si hamba itu terpenuhi, dia tidak hanya mendapat apa yang dihajatnya selama ini bahkan dia turut memiliki ilmu dan hikmah yang mematangkan dirinya, dia menjadi lebih akrab dengan Tuhannya, lebih hampir menuju syurga-Nya, juga dia semakin mengenali Allah Jalla Wa 'Ala. Allah, betapa indahnya percaturan Allah Yang Maha Mengatur.


Allah, rindu untuk lihat kampung asal di sana. Namun, semua itu hanya dengan rahmat-Nya. Kerna aku tidak tahu apakah aku akan berpeluang menikmatinya atau selamanya tersiksa di dalam neraka. Wal'iyazubillah.

Allah...

اللهم أدخلنا الجنة مع الأنبياء عليهم الصلاة والسلام

No comments:

Post a Comment