Nakbah Palestin…Tegakah kita??!!

Salam alayk… isu nakbah Palestin sudah tidak asing lagi bagi umat islam seluruh dunia. Bahkan setiap hari, setiap waktu pelbagai berita disiarkan berkenaan perkembangan nakbah tersebut.

Sebelum ni ana hanya sedar dan menyedarkan umat islam melalui cerita dan slide-slide shj…tak pernah terdetik nak menulis artikel…mungkin juga kerana takde idea utk menyusun ayat berkaitan isu ini. Tetapi kali ni, ana cuba melalui pendekatan artikel pula…jgn bosan membaca yer…


Nakbah Palestin, sedar tak sedar dah 6 dekad peristiwa ini berlaku…bahkan masih berlarutan sehingga kini. Baru sekarang kita perasan… tapi tak semua yg sedar kesannya terhadap mangsa nakbah ini…iaitu umat-umat islam di Palestin dan yg paling utama adalah kebebasan al-Aqsa… itulah maruah umat islam…di situlah kiblat umat islam yg pertama… dan umat islam seluruh dunia bertanggungjawab terhadap al-Aqsa!!!
(rujuk artikel bertajuk : Wasiat Dr. Sayyid Nuh Berkenaan Isu Palestin)


Banyak dah artikel-artikel berkaitan isu ni disebarkan di internet, akhbar-akhbar dsb…tapi sejauh mana kesedaran kita sebagai umat islam? Bukankah umat islam itu bersaudara?…jadi serba sedikit pasti akan terasa penderitaan yg saudara-saudara kita alami…Cuma mungkin dlm keadaan ini kita(umat islam di Malaysia) tak mampu dan tak dapat hulurkan bantuan utk mengangkat senjata melawan musuh di sana, tapi banyak lagi usaha yg boleh dilakukan utk membantu mereka.


Setakat ini (berdasarkan maklumat dr Aman Palestin Bhd), lebih kurang
USD 45 500 diperlukan bagi setiap 1000 orang kanak-kanak di Gaza. Jumlah ini termasuklah kos bagi makanan, pakaian, ubat-ubatan, kasut, pengangkutan/tenaga dsb. Jumlah ini memang terlalu besar apa lagi bagi seorang pelajar…tapi kalau kita sama-sama sumbang sedikit…insyaallah cukup dan serba sedikit dapat membantu meringankan beban mereka…jangan lupa ikhlaskan juga hati dlm menghulurkan bantuan.


Bukan shj menyumbang, kalau benar-benar mengambil berat terhadap saudara-saudara seislam kita, boikot juga salah satu cara membantu mereka. Boikot Israel!!! utk lumpuhkan ekonomi mereka… Tahukan…antara penyumbang terbesar ekonomi mereka ialah McD, KFC, ASTRO dll... jadi, kalau kita terus membeli produk-produk Israel…kita ni ibarat menyumbang kpd Israel utk beli peluru bunuh umat islam… Tegakah kita???!!! Membunuh saudara sendiri yg ibarat seperti darah daging kita???!!! So, kalau sayangkan islam, sayangkan al-Aqsa, sayangkan saudara-saudara seislam…kita perlu boikot produk-produk Israel sama ada rela atau tak rela… itu sebahagian dr usaha kita utk bantu umat islam di Palestin. Di bawah ni ana sertakan slide berkaitan produk-produk Israel dan sedikit penerangan produk… (kalau dah ada…jgn pula dibuang, itu dikira membazir…maksudnya kalau ada cadang-cadang nak beli…batalkan sajalah)






Lalu apa kita tunggu lagi…nak tunggu kita terima nasib yg sama baru nak sedar dan bangkit!!! Bangunlah UMAT ISLAM!!! Jgn butakan mata, pekakkan telinga!!! Jgn kita terus berdiam diri… Mereka adalah saudara kita…Bayangkan kita adalah mereka… seksanya hanya Allah yang Maha Tahu… baik, lihatlah anda dlm situasi ini pula…



Lihat juga link ini…bagaimana kejamnya Israel membunuh pejuang islam…Syeikh Ahmad Yassin.


Saudara-saudaraku…biar kita berlapar, asalkan kita tak membunuh saudara-saudara kita yg sedang menderita jiwa dan fizikalnya…asalkan al-Aqsa dapat diselamatkan!!! Biar keinginan tak dapat dipenuhi…asalkan maruah islam terbela!!!


Satu-satunya usaha yg semua umat islam mampu lakukan…adalah doa yg tulus ikhlas. Marilah kita bersatu dlm doa yg tulus!!! Kita pohon pertolonganNya…membantu menyatukan umat islam seluruh dunia…menyedarkan umat islam yg masih terleka, agar kita menjadi satu umat yg kuat seperti kekuatan angkatan perang Nabi saw dlm perang Badar…agar kita Berjaya membebaskan al-Aqsa dan umat islam di Palestin serta menewaskan Israel dan menggagalkan segala rancangan jahat Israel!!!


Bukankah doa itu senjata umat islam… maka gunakanlah senjata yg kita ada ini sebaiknya…semaksimum mungkin dlm usaha kita mempertahankan dan menegakkan syiar islam!!! Inilah masanya berjihad!!!


Ketahuilah, tentera-tentera islam dlm perang Badar bukan terdiri dr umat islam yg kuat tubuh badan shj…bahkan mereka adlh orang-orang pilihan Allah yg mana di waktu malamnya mereka adlh ‘abid yg tak kira penat lelahnya mengerjakan ibadah semata-mata mencari keredhaan Allah SWT. Di sinilah kekuatan umat islam!!! Kekuatan yg tak perlu kpd sebarang bentuk bayaran wang, harta dan kepakaran….hanya dlm doa dan ibadah yg tulus ikhlas semata-mata krn Allah SWT.


Ayuh saudara-saudaraku, kita kukuhkan hubungan kita dgn Allah…kita raih gelaran ‘abid di sisinya…di samping kita bersatu mempertahankan islam di mata dunia. Kerana hanya dgn izinNya, umat islam akan mencapai al-falah (kejayaan).


Demi Islam tercinta!!! Demi Al-Aqsa!!! Demi umat Islam!!!

Allahu Akbar!!! Allahu Akbar!!! Allahu Akbar!!!

Bantulah kami Ya Allah…Ameen

5 comments:

  1. salam..
    menarik gak posting anti ni.. tak lama lagi inshaAllah NGO Islam dan kerajaan kedah akan mengadakan Hari Nakbah Palestin, untuk menyedarkan saudara2 yang masih leka tentang isu ini.. sama2 kita mendo'akan saudara2 kita yang sedang berjuang..

    ReplyDelete
  2. Salam sahabat
    Tahniah kerana cakno isu Nakba.
    Tak ramai org tahu pun Nakba nih.
    Aku pun thu lepas tgk i luv islam n blog ust nasaruddin tentawi.

    Sirru 'ala baraka tillah

    Add me ym : msshiedadida

    ReplyDelete
  3. alaykom slm wbt...

    [kahfi8] - alhamdulillah, program mcm tu mmg ana tunggu2 sgt...mudah2an sglnya brjalan dgn baik dan usaha2 kita semua mmbuahkan hsl yg bermnfaat utk islam...

    [kelawarhijau] - tak perlulh ucapan 'tahniah' tue...nk d bandingkn usaha ana ni...tak layak pn.

    ye, msh ramai yg x tahu tntg isu ni...so, kita yg sdr ni sama2 sdrkn yg blm sdr tu yer...

    ReplyDelete
  4. Assalammualaikum wr.wb...

    Hadis berikut ini diriwayatkan 1400 tahun yang lalu dan kini benarlah kata-kata Rasulullah umat Islam kini ditindas dan semakin lemah, dihinggapi penyakit al-Wahn. Seperti keadaan dimana orang kafir telah menindas mereka seperti orang yang menghadapi piring dan mengajak orang lain makan bersama.

    Rasulullah bersabda, “Akan ada zaman dimana orang-orang kafir menyerbu dan membinasakan kalian, seperti halnya orang-orang yang menyerbu makanan di atas piring.” Seseorang berkata, “Apakah karena sedikitnya kami waktu itu?” Beliau bersabda, “Bahkan kalian waktu itu banyak sekali, tetapi kamu seperti buih di lautan. Dan Allah mencabut rasa takut musuh-musuhmu terhadap kalian serta menjangkitkan di dalam hatimu penyakit wahn.” Seseorang bertanya, “Apakah wahn itu?” Beliau menjawab, “Cinta dunia dan takut mati.” (HR. Ahmad, Al-Baihaqi, Abu Dawud No. 3745)

    Kebanyakkan dari kita ummat Islam kini telah terjangkit dengan penyakit ‘hubbud dunya’, terlalu mencintai kehidupan duniawi. Itulah penyakit yang sedang dirasakan umat Islam saat ini yaitu cinta dunia. Mereka yang dijangkiti penyakit ini tidak peduli terhadap saudara-saudara yang ditindas, di zalimi, mereka takut mati karena membela saudaranya sendiri. Sebenarnya untuk dapat menjadi ummat Islam yang satu, yang kuat kita mesti hilangkan penyakit hubbud dunya.

    owh ya satu lagi hadist yang ana kutip pasal khilafah:

    “Di tengah-tengah kalian terdapat zaman kenabian, atas izin Allah ia tetap ada. Lalu Dia akan mengangkatnya jika Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada Khilafah yang mengikuti manhaj kenabian. Ia ada dan atas izin Allah ia akan tetap ada. Lalu Dia akan mengangkatnya jika Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada kekuasaan (kerajaan) yang zalim; ia juga ada dan atas izin Allah ia akan tetap ada. Lalu Dia akan mengangkatnya jika Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada kekuasaan (kerajaan) diktator yang menyengsarakan; ia juga ada dan atas izin Alah akan tetap ada. Selanjutnya akan ada kembali Khilafah yang mengikuti manhaj kenabian.” Beliau kemudian diam. (HR Ahmad dan al-Bazar).

    Dari hadist diatas, menurut fakta sejarah yang ada bahwa ada lima periode perjalanan kaum Muslim sejak masa kenabian. Periode pertama adalah periode kenabian, Periode kedua adalah periode Khilafah yang mengikuti manhaj kenabian, Periode ketiga adalah periode pemerintahan dan kekuasaan yang zalim. Masih ingat tragedi tahun 1924? Pada masa itu kekhilafahan ummat Islam benar-benar dihapuskan.

    Periode ke-4 adalah periode pemerintahan dan kekuasaan jabbariyah (diktator), dalam riwayat Abu Tsa‘labah al-Khusyani dari Muadz bin Jabal dan Abu Ubaidah, periode ini digambarkan sebagai periode pemerintahan dan kekuasaan yang sewenang-wenang, durhaka, diktator, dan melampaui batas. Gambaran demikian adalah gambaran pemerintahan dan kekuasaan yang bukan Islam. Itulah masa periode dimana kita berada sekarang ini.

    Periode terakhir adalah periode kembalinya Khilafah yang mengikuti manhaj kenabian, periode ini juga dikenal dengan peroode akhir zaman sampai kedatangan Imam Mahdi. Didalam periode ini akan ada armageddon (perang dahsyat akhir zaman) dan setelah itu Allah menetapkan hari kiamat kubra.

    Insya Allah janji Allah pasti benar, khilafah akan segera tegak kembali, ummat Islam akan kembali berjaya, kita hanya bisa mengikuti skenario Allah saja. Dan di zaman ini adalah zaman ujian bagi kita, siapa yang mau mengikuti Allah dan Rasul-Nya pasti akan selamat, ummat Islam pasti akan kuat. Perjuangan kita saat ini adalah melawan setiap kemungkaran di muka bumi ini (baik dengan kalbu/jiwa, lisan, harta, tangan).

    Bagi kita mungkin bisa menyalurkan sebagian harta kita untuk perjuangan saudara kita di Palestina, dengan lisan dan tangan kita bisa memboikot produk-produk yahudi dan sekutu-sekutunya, kalau ada yang mampu dengan jiwa maka berjihadlah ikut berperang melawan kaum kuffar dan munafikkin.

    wallahu'alam...

    wassalammualaikum wr.wb...

    ReplyDelete
  5. syukran jazilan akhi Khadafi, info yg sgt memberansangkan...mudah2an hati kita dan hati seluruh umat islam akan trhindar dr sifat hubbud dunya...ameen

    ReplyDelete