Nikmat-MU

Bismillahirrahmanirrahim.


Alhamdulillah Rabbil ‘Alamin. Syukur ku panjatkan pada Ilah yang satu. Tiada Tuhan melainkan Dia Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Dia yang sentiasa mengetahui gerak-laku para hamba-Nya. Baik yang terzahir atau yang tersimpan di dalam hati sanubari. Selawat dan salam buat junjungan mulia dan tercinta habibuna Sayyidina Muhammad s.a.w., yang dengan kemuliaannya, Allah s.w.t. dan para malaikat turut berselawat ke atasnya. Teruskanlah mengalunkan selawat yang mulia dan tinggi darjatnya di sisi Allah s.w.t. Mudah-mudahan kita dibangkitkan bersama baginda dan beroleh syafaat di mahsyar kelak.

Baru sahaja melihat keputusan peperiksaan untuk semester lepas. Tika ini hanya ucapan syukur yang tidak terhingga bisa dipanjatkan kepada Rabbul ‘Izzati. Dengan kemurahan-Nya, dianugerahkan sebuah kejayaan. Walau sederhana, ia cukup untuk melapangkan hati ini dan menenangkan kedua orang tuaku. Alhamdulillah. Haza Min Fadli Rabbi Liyabluwani A-Asykur Am Akfur. Moga aku menjadi hamba-Nya yang Syakur.


Tiada kata yang mampu dicoretkan, hanya lirik nasyid ini sahaja yang bisa menterjemahkan apa yang dirasa. Moga diberikan kekuatan untuk mengamalkan ilmu dalam seluruh kehidupan. Amin.


Nikmat-Mu (Zikraa)


Tiada kata secantik bahasa

Untukku tutur tanda syukur

Kering lautan menjadi dakwat pena

Namun tak sudah tak terhingga


Tapi ianya mesti dizahirkan

Sebagai tanda berterima kasih

Dengan ucapan dengan perbuatan

Hati bersyukur dan berserah


Ucapan di bibir Alhamdulillah

Perbuatanmu ke jalan Allah

Nikmat diterima kau pulang untuk-Nya

Mengabdi diri berbakti dengan manusia


Sungguh Mu Tuhan tiada tandingan

Pemurah-Mu tak kira siapa

Hatta mereka yang menderhaka

Yang bertakwa nikmat tidak terhingga


Malunya daku pada-Mu Rabbi

Nikmat Kau beri tidak terperi

Amal diriku cuai dan lalai

Namun harapku tetap tinggi

Ya Allah, jadikanlah aku ‘Abidan Lillah sentiasa dan selamanya, pada setiap waktu dan sebarang tempat, secara terang-terangan dan tersembunyi, di dunia dan di akhirat. Amin Ya Rabbal ‘Alamin.

No comments:

Post a Comment