Warna-warni Alam

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, segala pujian bagi Allah Jalla Wa 'Ala yang terus-menerus mengurniakan pelbagai nikmat buat hamba-Nya yang sering berlaku nista ini. Nikmat terindah adalah apabila lisan ini terus berzikir memuji-Nya dan berselawat ke atas kekasih-Nya, hati sentiasa terpaut kepada hal-hal yang mendekatkan diri kepada-Nya. Subhanallah, Walhamdulillah... Indahnya hidup bersama Tuhan.

Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Sayyiduna Muhammad Sallallah 'Alayh Wasallam dan seluruh Ahl al-Bayt. Berselawat dan berqasidah, menerbitkan mahabbah yang luar biasa. Bilakah hari pertemuan itu? Bilakah hari bahagia itu? Ya Allah, himpunkan kami bersama kekasih-Mu Sayyiduna Rasulullah Sallallah 'Alayh Wasallam di Mahsyar dan di Syurga-Mu kelak. Allahumma Amin.

Bertafakur melihat alam ciptaan-Nya. Sungguh indah dan mendamaikan jiwa. Sudah 3 semester ditempatkan di tingkat 4, tingkat paling atas dan blok paling tinggi dari blok-blok yang lain. Jika memandang ke luar tingkap, hanya bumbung blok sebelah yang boleh dilihat. Susunan blok atas kawasan berbukit, begitulah. Tidak rata dan agak pelik sedikit. Tapi dalam pelik itu ada seni yang tersendiri. Subhanallah.

Walaupun ditempatkan ditingkat paling atas, itu tidak melemahkan jiwa dan semangat untuk teruskan pengajian. Mungkin agak lelah sedikit setiap kali mendaki tangga yang banyak tapi semua tu hanya bersifat sementara. Akan hilang setelah berehat seketika. Tak kisahlah, diberi tempat untuk menginap pun sudah cukup bersyukur. Alhamdulillah.

Tidak ada yang lebih indah duduk di aras tinggi ini selain diberi peluang mengamati keindahan langit yang membiru dan warna-warni alam ciptaan-Nya. Allah, damai sungguh tatkala melihat pemandangan langit dan awan. Pasti kerana Dia tahu apa yang bisa membahagiakan jiwa hamba-Nya ini. Maha Suci Allah. Terbayang keluasan rahmat-Nya yang tak berpenghujung hingga terbitnya pengharapan setelah ketakutan. Melihat ke ufuk langit, mengajak diri bertafakur seketika. Merenung ciptaan-Nya menerbitkan rasa yang luar biasa. Entah, tidak mampu menggambarkannya. Hanya yang menyaksikan dapat memahaminya, mungkin. 

Dongaklah ke langit tinggi
Tembusi ke tengah rimba
Selami juga ke laut dalam
Pasti terlihat warna-warni ciptaan-Nya

Ciptaan-Nya indah dan mendamaikan
Semuanya tiada yang sia-sia
Bahkan ada fikir yang menerbitkan zikir
Sungguh indah alam ciptaan Tuhan

Jika di dunia sudah terlihat ceria
Bagaimana pula keindahan syurga?
-------------------------------------------------------------------

Subhanallah... Walhamdulillah Wa La-Ilah-Illa-Allah Wa-Allah Akbar

Allahumma Adkhil-na al-Jannata Ma'a al-Anbiya' 'Alayhimu al-Solatu Wassalam 
(Ya Allah, masukkanlah kami ke dalam syurga bersama para Nabi 'Alayh Salam) ^_^

No comments:

Post a Comment